01.08.2012 - 31.07.2014 osaleb Vastse-Kuuste Kool
Comeniuse koolide koostööprojektis MIDAS.
Projektis osalevad veel Itaalia, Türgi, Hispaania, Ühendkuningriigi ja Poola koolid.
Teksti- ja pildimaterjali projektikohtumisest vaata SIIT
Vastse-Kuuste Kooli õpetajad ja õpilased alustasid eelmise aasta sügisel oma kolmandat rahvusvahelist Comeniuse koolide koostööprojekti. Seekordne projekt kannab nime MIDAS (“Motivating Interest and Determination to Success”) ning kestab 2014. aasta suveni. Meie partneriteks on Özel Arılkögretim okulu Ankarast (Türgi), IES LOS OLIVOS Madriidist (Hispaania), Istituto di Istruzione Superiore “Volterra-Elia” Anconast (Itaalia), Osrodek Szkolno- Wychowawczy Swidnikust (Poola), Gloucestershire College Gloucesterist (Ühendkuningriik).
Kokku on lepitud kuus kohtumist kõigis osalevates koolides ning märtsis võtsimegi ette reisi Ankarasse. Reisiseltskondoli neljaliikmeline: 9. klassi õpilased Anna-Maria Leitu ja Rein Linroos, projektijuht õpetaja Siiri Hommik ja direktor Inge Kalle.
A nagu algus
Ö nagu Özel Ari Okullari
Hommik algas kenasti, läksime tutvuma Özel Ari Okullari kooliga. Vastuvõtt oli väga pidulik. Kooli fuajees ootasid meid kooli õpetajad ja õpilased, kes ulatasid meile kaelakaardid ning võtsid meid kohe enda hoole alla. Mulle torkas silma, et oma ea kohta olid õpilased väga väikesed. Meid ja inglise õpilasi viidi kooliga tutvuma. Õpetajad pidasid projektikoosolekut, et valmistada ette järgmine kohtumine22.–26. mail Vastse- Kuustes. Tutvumise käigus saime teada, et see on umbes tuhande õpilasega erakool, mis asutati 1985. aastal. Alguses tegeldi ainult lõpueksamiteks valmistumisega, kuid nüüd saab koolis haridust lasteaiast kolled�ini.
Koolikompleks asub Ankara äärelinnas ning meenutab meie ülikoolilinnakut. Erinevad kooliastmed asuvad eraldi majades, mis on ümbritsetud turvaaedadega, kogu territoorium ja kõik hooned on kaetud turvakaameratega, sissepääsuväravaid valvavad turvamehed. Turvamehed seisid ka koolimaja igal korrusel. Kui küsisime, miks see nii on, vastati, et kõige tähtsam on õpilaste turvalisus.
Ringkäigul sõlmisime ka esimesed sõprussidemed. Türgi õpilased olid üllatavalt sõbralikud ja vastutulelikud. Saime palju naerda, isegi laulsime koos. Inglased ja türklased tantsisid koos Gangnam style´i, mis oli päris vahva.
Siis läksime kunstiklassi, kus tegime tilgatrükitehnikas pilte. Saime teada, et see on Türgi rahvuslik tehnika. Õhtusöök oli restoranis, kus saime inglise õpilastega lähemalt tuttavaks. Kohalikud toidud olid eesti toidust ikka väga erinevad. Pärast kuulsime, et üks toit oli tehtud kaheksajala jalgadest ja see oli meie meelest ikka päris õudne.
A nagu Anatoolia
Kolmanda päeva programm oli tihe. Hommikul sõitsime Ankarast välja, et tutvuda Çankaya ülikooliga. Sõidu ajal ajasime inglastega juttu. Inglise õpetajad olid kogu aeg väga lõbusad, naersid palju ja valjusti. Saime teada, et inglastel oli meie nimesid natuke raske hääldada. Eriti keeruline oli nende jaoks Reinu nimi, aga lõpuks tuli see päris hästi välja. Nad kiitsid veel meie inglise keele oskust ja pärisid Eesti kohta, sest nad ei olnud kunagi varem Eestist midagi kuulnud.
Kui kooli tagasi jõudsime, oli fuajee siginat-saginat täis. Seal tutvustasid kolled�iõpilased oma uurimustöid loodusainetes.
Väljapanek meenutas messi ja oli väga muljetavaldav, teemad ulatusid robootikast vanade käsitööoskuste taaselustamiseni. Kõik õpilased olid valmis inglise keeles oma tööd tutvustama. Pärastlõunal käisime Anatoolia tsivilisatsioonide muuseumis. Saime teada, et Euroopa ja Aasia kohtumiskohal paiknev Anatoolia on olnud iidsetest aegadest alates rahvarännete ja vallutuste paigaks. Muuseumis nägime haruldast väljapanekut alates paleoliitikumi lihtsatest kivirelvadest kuni kreeka ja rooma skulptuurideni. Seejärel jalutasime Hamamönu linnaosas, kus olid korda tehtud traditsioonilised vanad Ankara majad.
A nagu Atatürk
Laupäev algas sellega, et läksime kaasaegse Türgi riigi rajaja Mustafa Kemal Atatürgi mausoleumi, mis kannab nime Anitkabir. Mausoleum asub kõrgel künkal ja on väga võimas ehitis. Kõik türklased austavad ja imetlevad seda meest, nägime tema pilte ja skulptuure igal pool. Nimi Atatürk tähendab tõlkes “kõigi türklaste isa”. Pidime tema hauale viima punase nelgi, mis oli minu jaoks natuke imelik.
Seejärel olime aukülalisteks kooli pidulikul aktusel, kus anti autasud loodusainete projektide parimatele autoritele ja juhendajatele. See oli ka meie Comeniuse-projekti viimane ametlik üritus.
Pärastlõunal käisime koos inglastega linna peal kõndimas ja saime teada, et Inglismaa on “tondiriik”. Nad rääkisid tõsimeeli lugusid sellest, kuidas neil kodus kummitab. Kui Rein ütles, et tema sellist asja ei usu, kutsusid nad meid külla ja kinnitasid, et siis me veendume kõiges ise.
Lõpetuseks
Pühapäeva veetsime Ankara vana osaga tutvudes. Ronisime kõrgel linna kohal paikneva iidse kindluse müüridel jakülastasime mošeed. Esmaspäeva varahommikul alustasime tagasiteed. Minu jaoks lõppes meie Türgi-reis kell pool üheksa õhtul. Oli äärmiselt tore jälle oma peret näha. Kui saaksin uuesti Türki minna, siis läheksin suurima heameelega, sest sain endale uusi sõpru ja suurepärase kogemuse. Ootame Comeniusepartnereid nüüd Eestisse ja teeme kõik selleks, et need päevad kujuneksid sama toredaks, nagu olid Türgis.
Vastse-Kuuste Koolist osalesid õpetajad Siiri Hommik ja Anne.Liis Timmerman ning õpilased Leon Saarmets, Omar Jaar, Gerli Olesk ja Raili Soggar.
Selleks kohtumiseks olid õpilased kirjutanud erinevad lõpud kevadel Vastse-Kuustes koostöös partnerkooli õpilastega kirjutatud loole. Oma jutud panime üles Comeniuse koduleheküljele ning lasime välisriikide õpilastel hääletada, milline lugu neile kõige rohkem meeldib. Parimaks osutus Leon Saarmetsa jutt mille põhjal filmisime ka video.
Hispaania kohtumine oli suurepärane elamus kõigile, tutvusime kohaliku kooli ja linnaga ning nägime palju vaatamisväärsusi.
Teksti- ja pildimatejali projektikohtumisest vaata Meie Vald lk 4 SIIT
Comenius aastal 2014
Uus aasta algas nagu ikka- lubaduste andmisega; et õpilased oleks motiveeritumad oma lubadusi ka täitma, riputasime need seinale, kus nad ennast aeg-ajalt ikka meelde tuletavad. Enamasti tõotati parandada õppimist, sekka oli ka lubadusi sorteerida prügi ning olla lihtsalt parem inimene. Uue aasta tervitusena Euroopa sõpradele valmis ka väike film, mida on võimalik kõigil vaadata meie projekti koduleheküljel-http://estcomeniusmidas.weebly.com/ .
Sellel poolaastal keskendusime sotsiaalsete oskuste arendamisele ning koolikiusamise ennetamisele. Otsustasime, et negatiivsust on meie ühiskonnas isegi piisavalt ning et eelpool toodud teemadele tuleks läheneda positiivses võtmes. 9. klassi Comeniuse grupi õpilased Teele Henn, Raili Soggar ja Gerli Olesk valmistasid ette esitluse hoolivusest ja heategudest ning kandsid selle ette algklassidele. Ettekandest innustust saanuna kirjutasid õpilased valmis jutukesed enda kokkupuudetest heategudega. Vanemad õpilased tõlkisid need lood inglise keelde, et neid ka meie partnerkoolidele tutvustada.
19.-23. märts toimus järjekordne projektikohtumine, seekord Swidnikis, Poolas. Vastse-Kuuste Kool oli esindatud 6 õpetajaga : Inge Kalle, Anne-Kasesalu, Anne-Liis Timmermann, Kätlin Jõesaar, Heli Sinipalu, Siiri Hommik.
Kohtumine oli täis tihedat projektitööd: iga kool esines ettekandega oma tegemistest ning valmistuti projekti lõpparuandeks .
Tutvusime lähedalt ka meid võõrustava kooliga . Osrodek S2 Kolno-Wyxhowawczy Swidniku - nii on kooli ametlik poola keelne nimi, pakub haridust umbes sajale erivajadusega õpilasele. Pearõhk on pandud õpilaste toimetulekule ning loomulikult lähtutakse lapse individuaalsest arengust. Tutvusime paljude põnevate meetoditega, millest vahest huvitavaim oli koerateraapia, mida kasutati õpilastega, kellega muidu on raske kontakti leida. Koer on tõesti inimese parim sõber!
Kevade saabumist 21. märtsil tervitasime suure tseremooniaga. Kohalikud õpilased olid valmis teinud talvejumalanna kuju ning et kevad võimu üle võtaks, pandi kujule lihtsalt tuli otsa. Sellele kaunile kombele järgnes õhupallide, mille peale olime kirjutanud ka Vastse-Kuuste Kooli õpilaste head soovid, taevasse lennutamine.
Ametlik osa koolis lõppes piduliku kontserdiga, kus esinesid õpilased kõigist Swidniki koolidest ning esitati lugusid poola rahvalauludest kuni Jimmy Hendrixi kitarrisooloni.
Kõik koolis õppivad lapsed olid ääretult südamlikud ning tagantjärgi kolleegidega rääkides, olid just Poola õpilased need, kes kõige sügavama mulje jätsid.
Swidniki linn asub Ida-Poolas, 170 kilomeetri kaugusel pealinn Varssavist. Linnas elab 40 000 inimest ning on kuulus Euroopa ühe suurima helikopteri tehase poolest.
Külastasime ka 10 km kaugusel olevat Lublinit, mis on ülikoolilinn, ning mis on paljude kohvikute ning noorusliku atmofääriga Tartut meenutas.
Kohe Lublini külje all asub koonduslaager Majadanek, kus Teise Maailmasõja ajal hukati 78000 inimest. Sealsete barakkide vahel jalutamine oli rusuv ning tuletas meelde poolakate valulist ajalugu.
21.-24. mai 2014 toimus projektikohtumine Anconas, Itaalias
Vastse-Kuuste Koolist osalesid õpilased Kaspar Sasi, Omar Jaar, Georg Erik Kolina, Leon Saarmets ning õpetajad Inge Kalle ja Siiri Hommik.
Tegemist oli projekti viimase kohtumisega, ning seetõttu oli rõõm Itaalia tundma õppimisest segatud väikese kurbusega.
Õpetajad tegid kokkuvõtteid projektist ning tõdeti, et esialgsed eemärgid on pea täielikult täidetud, õpilased on motiveeritumad ning enesekindlamad, nende maailmavaade on kõvasti laienenud ning ka inglise keele oskus paranenud.
Kohtumisel esitles iga kool oma nägemust koos veedetud kahest projektiaastast. Meie kooli õpilased olid kirjutanud, lavastanud ning filminud lühikese video mis võeti kõigi poolt väga hästi vastu.
JÄRGMISTE PROJKETIDENI!
Kõiki meie projekti videoid on võimalik näha aadressil: